8 Leefstijltips voor gezonde voeding

Leefstijl als medicijn tegen corona

Tijdens de coronacrisis is het van groot belang te letten op je voeding. Zorg juist nu goed voor je lichaam. De manier waarop we ons lichaam voeden, bepaalt hoe ons lichaam bestand is tegen ziekten. ‘Je bent wat je eet’, zegt het spreekwoord. En niets is minder waar. Door een ongezond eetpatroon kun je extra bevattelijk worden voor ziekten. Zorg daarom voor een gezonde voeding en versterk zo je immuunsysteem.

Uit een wetenschappelijke publicatie van TNO en het Leids Universitair Medisch Centrum  is duidelijk gebleken dat leefstijl een belangrijke factor is in het ziekte verloop. Vooral obesitas, diabetes 2 en hart- en vaatziekten spelen een belangrijke rol. De conclusies van dit onderzoek wijzen uit dat een gezonde leefstijl een positief effect heeft op de ontwikkeling van de ziekte. “Pak je leefstijl aan op alle gebieden”, zegt een van de schrijvers van het rapport. “Eet gezonde voeding, beweeg meer, rook niet, matig met alcohol, ontspan en slaap goed. Dat heeft echt effect. Zoek daarbij hulp van een huisarts of leefstijlcoach.”

Tip 1: Drink voldoende en vooral water

Probeer elke dag ongeveer twee liter water te drinken, bij voorkeur gekookt, warm water, omdat dit makkelijk wordt opgenomen. Thee en zelfgemaakte soep zijn uitstekend. Beperk echter koffie. Drie kopen koffie op een dag is de maximale hoeveelheid. Koffie verstrekt je stressrespons waardoor je meer gejaagdheid, irritatie, nervositeit en angst kunt ervaren. Koffie vergroot slapeloosheid, verhoogd bloeddruk en kan zorgen voor spijsverteringsproblemen.

Tip 2: Een beetje minder.

Te veel eten is funest voor je weerstand. We weten dat met name bij mensen met obesitas corona veel ernstige klachten veroorzaakt. Probeer daarom ook als je veel stilzit af te vallen. Dat kan door je voedingspatroon te veranderen en minder te eten. Eet meer groeten en fruit, drink meer en laat tussendoortjes achterwege.

Tip 3: Eet veel groenten en fruit

Het voedingscentrum adviseert 200 gram groenten en 200 gram (ca 2 stuks) fruit per dag. De gemiddelde Nederlander haalt dat bij lange na niet. Weeg een tijdje de hoeveelheid groenten die je op je bord schept, dan zie je snel genoeg of je voldoende eet. Groenten bevatten veel vezels en zorgende daarmee voor een goede spijsvertering. Groeten bevatten veel antioxidanten, vitamine C en veel sporenelementen die een gunstig effect hebben op je weerstand.

Tip 4: Eet meer peulvruchten

Vervang eens wat vaker vlees door peulvruchten zoals linzen, kikkererwten of kidneybonen. In combinatie met een graanproduct zijn peulvruchten een goede eiwitbron. In vlees zitten vaak resten van hormonen en conserveringsmiddelen die niet goed voor je zijn. Als je iets verder wilt gaan, stop dan helemaal met vlees en verdiep je in vleesvervangers.

Tip 5: Eet volkoren granen

Vervang alle witte graanproducten door een volkorenvariant. Eet volkorenbrood en zilvervliesrijst. Als je darmen volkorenbrood moeilijk kunnen verteren neem dan in plaats daarvan speltbrood of havermout.

Tip 6: Stop met suiker en alcohol

Alcohol en geraffineerde suiker zijn zo ongeveer het ongezondste wat er is. Stop ermee. Alcohol en suikers zijn beide dikmakers. Alcohol tast bovendien je immuunsysteem aan. Maar er is meer: kijk eens op de verpakking van frisdranken, vruchtensappen, koekjes en snacks. Tja, boordevol met suiker. Stop daarom met geraffineerde producten. En nu je de tijd hebt: probeer eens zelf iets te bakken zonder suiker.

Tip 7: Supplementen: selenium, zink, vitamine C en D

Helaas bevat ons voedsel minder van bepaalde mineralen en vitaminen dan vroeger. De teelt is steeds meer gericht op een zo hoog mogelijke opbrengst en minder op de voedingswaarde. Voor je weerstand is het aan te raden supplementen te slikken. Vooral selenium, zink, vitamine C en D zijn belangrijk als het gaat weerstand op te bouwen tegen corona.

Tip 8: Vraag om hulp als je dat nodig hebt.

Misschien wel het moeilijkste is om toe te geven dat je er soms alleen niet uitkomt. Het is geen schande dat je niet geleerd hebt om met een crisis als deze om te gaan. Dat is normaal. Vraag hulp als het nodig is en vraag het op tijd. Bij Leef energiek staan we voor je klaar. We geven persoonlijke begeleiding op het gebied van leefstijl, mindfulness en persoonlijke ontwikkeling. Bekijk ook eens op onze andere site: BrainMirror.

Leef energiek

Bij Leef energiek kijken we niet naar één aspect maar kijken we naar jou als totaal. We combineren daarbij leefstijl-coaching met mindfulness. Zeker als het gaat om corona is het goed om te letten op een gezond gewicht, voldoende bewegen, gezond eten, maar ook hoe je met een gezonde adem je lichaam voedt. Maar we kijken ook naar je je mentale gezondheid. Het is bekend dat emoties je immuunsysteem beïnvloeden. Door te kijken naar hoe die ongezonde patronen zijn ontstaan, leren we je om weer regie over je eigen gezondheid te krijgen. Bel of mail voor een afspraak.