Mindfulness en Neurofeedback versterken je immuniteit

door | jun 19, 2020 | Corona, Leefstijl, Mentale gezondheid, Stress | 0 Reacties

Inmiddels is duidelijk dat een gezonde leefstijl het beste medicijn is tegen het coronavirus. Juist bij Corona geldt, voorkomen is beter dan genezen. Nu we ons steeds meer zorgen maken over onze gezondheid, verandert ook steeds meer ons denken over gezondheid. De nadruk lig meer op preventie en positieve gezondheid. De vraag is niet meer wie kan mij genezen, maar hoe kan ik beter voor mijn gezondheid zorgen en zo ziekten voorkomen. Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat door onze leefstijl aan te passen we een bijdragen kunnen leveren aan het voorkomen van ziekten. Op dit moment is dat het beste medicijn tegen corona.

Bekend is dat mindfulness en neurofeedback erkende methodes zijn om stress, emotionele disbalans, angst en depressie te behandelen. Recentelijk onderzoek heeft echter ook aangetoond dat mindfulness en neurofeedback ook het immuunsysteem versterken. Onlangs hebben de bekende neuropsychologen Erik Scherder en Victor Kallen in een wetenschappelijk literatuuronderzoek aangetoond dat naast meer bewegen, mindfulness en neurofeedback een gunstig effect hebben op ons immuniteitssysteem.

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat het volgen van een mindfulness-training en neurofeedback-training de vermindering van angst, stress en depressie samengingen met een toename van de zogenaamde NK-cellen in het immuunsysteem. Daarnaast zorgt mindfulness en neurofeedback voor een daling van cortisol (stresshormoon), bloeddruk en hartritme. Dit is uitermate gunstig voor kwetsbare groepen (obesitas, diabetes II, hart- en vaatziekten) en mensen die onder stress moeten werken zoals mensen in de zorg en het onderwijs. Ook heeft het een gunstig effect op gewoontepatronen die door langdurende stress zijn ontstaan zoals ongezond eten en te veel stil zitten. Kortom, door het beoefenen van mindfulness en door neurofeedback-trainingen verhoog je niet alleen je mentale weerbaarheid en veerkracht maar tegelijkertijd ook je fysieke weerbaarheid en je immuunsysteem.

Het brein
Wat er onder andere gebeurt door het beoefenen van mindfulness en neurofeedback is dat je voorhoofdskwab van je brein meer wordt geactiveerd. De voorhoofdskwab is belangrijk bij het reguleren van emoties. Dit heeft als gevolg dat je stress afneemt en tegelijkertijd nemen je afweercellen (NK-cellen) toe. Door de training zul je merken dat angstgevoelens afnemen of minder sterk zijn en je meer balans ervaart.

Het hele lichaam
Bij neurofeedback en mindfulness komt tegelijk ook direct je hele lichaam meer in balans. Mindfulness en neurofeedback gaan uit van het principe dat lichaam en geest één zijn. Door beter te luisteren naar je lichaam, kunnen komt je geest meer in balans en andersom. Alle processen komen meer tot rust. Er vind als het ware een reset van je lichaam plaats. Je adem is daarbij een belangrijke ingang. Je adem is een van de weinige automatische lichamelijke processen, die we zelf kunnen beïnvloeden. Door de adem te kalmeren, ontstaat meer lichamelijke balans en zullen andere automatische processen zoals bloeddruk, spijsvertering en hartritme ook meer tot rust komen.

Verschillen
Mindfulness is heel algemeen en vooral gericht op stressreductie. Je doet het in een groep. er is wel individuele aandacht, maar die is beperkt. Neurofeedback is een individuele training, waarbij meer specifieke zaken aan de orde kunnen komen en de training meer op maat toegepast kan worden. Vooral trauma’s en burn-out kunnen het beste met neurofeedback behandelt worden.

Aanbod Mindfulness
Wil je meer informatie of wil je deelnemen aan een mindfulness-trainingen kijk dan op BrainMirror mijn andere website. Regelmatig organiseren we kennismakingsworkshops mindfulness. Kijk daarvoor op de agenda van BrainMirror.

Nodig jezelf uit voor een neurofeedback-proeftraining
Heb je belangstelling voor neurofeedback-trainingen en  zou je dit zelf willen ervaren maak dan een afspraak. Je krijgt dan uitleg over hoe de methode werkt, je krijgt een proeftraining en we kunnen samen kijken naar jouw vragen en uitdagingen. Bel of mail voor een afspraak.

Doe de gratis stresstest.
Wil je weten hoe hoog jouw stressniveau is? In enkele minuten krijg je een betrouwbare uitslag. De test is gebaseerd op neurowetenschap.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Share This